Column

Genomen door Ziggo

07-03-2015
‘Monteurs naar al die huizen sturen voor de nieuwe zenderindeling, dat gaat miljoenen kosten’, moppert de Ziggo-direkteur. ‘Miljoenen, ja’, roept de Ziggo- marketingman. ‘Tenzij…’ Hij wacht even voor het dramatische effect en zegt dan: ‘Tenzij we onze klanten activeren.’  De klant activeren is een techniek die door veel (al dan niet geprivatiseerde) bedrijven wordt toegepast. De snelste manier om personeel eruit te werken is de klant het werk zelf op te laten knappen. Laat ze via internet de aangiftes doen.  Neem zelf maar de meterstand op. En nu heeft de top van Ziggo deze slimmigheid ook ontdekt. ‘Aha’, zegt de direkteur, ‘we laten ze dat gezeik met die zenderwisseling zelf opknappen’. ‘Precies’. En zo geschiedde. U kreeg een brief in de bus waarin stond dat u het zelf mocht doen. En dat niet alleen, Ziggo gaat nog een stapje verder. U wordt namelijk aanbevolen om, als het niet lukt, hulp te zoeken bij vrienden, familie of buren. Oftewel: ze activeren uw héle netwerk. Een soort ‘Zoek het zelf maar uit, maar dan in brede kring’. Nog meer winst. ‘Is dit wel ethisch?’, vraagt de secretaresse die normaal nooit iets zegt maar enkel notuleert. ‘Ethisch?’, roept de Ziggo-marketingman, ‘De eighties zijn alláng voorbij. Bemoei je d’r niet mee.’ Hij wisselt een verstoorde blik met de directeur. ‘Ik wil het activeren van de klant juist nóg verder opvoeren. Luister: wat dacht je ervan als we posters drukken die mensen voor hun raam kunnen hangen met daarbij de kreet: ‘Betere TV, met mijn hulp is het zo gepiept’. De ogen van de marketingman fonkelen. ‘Den Haag heeft veel werkeloze vijftigplussers, dat worden dan monteurs voor ons. Maar dan gratis!’ De directeur klapt in zijn handen, kirrend van blijdschap. De secretaresse zucht en zegt: ‘Denk je dat écht dat er sukkels zijn die dat gaan doen?’ De direkteur en de marketingman kijken elkaar aan. ’Ja!’  roepen ze tegelijk en proesten het uit van plezier. En zo, andermaal, geschiedde. Een hele stad wordt  uitgebuit voor de winst van Ziggo. Ze noemen zichzelf ‘kabelexploitant’ en da's niet voor niks. Ergo: wie deze poster ophangt is niet goed bij z’n hoofd.