Column

Snuffelen in je kledingkast

13-12-2013
Te pas en te onpas wordt gevraagd naar je pas. Zo ook bij de nieuwe fashion Factory Outlet in New Babylon. Drieduizend vierkante meter mode met voor elk wat wils. Maar het is beslist geen uitdragerij, waarschuwt de bedenker van dit nieuwe winkelconcept. Dus moet je een pasje hebben. Maar wat voor pasje? Het is genoegzaam bekend dat de beste klant de klant is waarvan je zo goed mogelijk weet wat ‘ie wil. Daar pas je dan je assortiment op aan. Veel klanten weten geeneens wat ze willen en dat komt helemaal mooi uit – die kan je alles wijsmaken. Maar wil je een terugkerende klant hebben dan is het handig zo veel mogelijk informatie te vergaren over die consument. Enige jaren geleden was er veel ophef over de introductie van de bonuskaart bij AH: klanten kregen korting als ze hun koopgedrag prijs wilden geven. Wie daar nu op terugkijkt lacht zich een kriek. Het verzamelen van klantinformatie is inmiddels tot een ware kunst verheven. Die informatie ligt allang niet meer vast op papier. Het zit in de cloud. De wolk van data die wereldwijd wordt opgeslagen in gigantische geheugenbanken. Datamining in de cloud – dat is het nieuwe goud. Graven in andermans gegevens. Maar daar moet de klant wel mee instemmen – illegaal afluisteren is voorbehouden aan de overheid. Bedrijven moeten andere wegen  verzinnen. Je kan een klant jouw product gratis aanbieden, zoals Facebook of Google doen. In ruil hiervoor gaan zij aan de haal met jouw gegevens en gebruiken die om geld te verdienen. Maar wat te doen als je je product niet gratis wil weggeven? Dan moet je de klant verleiden om met zijn digitale billen bloot te gaan. Wie in de Fashion Outlet wil winkelen geeft zijn email en naam die op een pasje worden gezet. Wil je korting of aanbiedingen? Dan moet je meer informatie invullen.  Als beloning voor inzicht in jouw koopgedrag krijg je ‘Privilegepunten’. Hoewel de bedenker zegt dat ‘ie hiermee een warm ‘clubgevoel’ wil creeren gaat het natuurlijk om slimme, koelbloedige marketing. En waarom niet? De keuze is aan de klant. Letterlijk je gegevens prijs geven, dat doe je in de Fashion Outlet in New Babylon.